Mathallen

De siste årene har byene i Norge sett til markedene i Europa. Lokalprodusert mat har fått et økt fokus, og etterspørsel har lagt til rette for egne mathaller i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Nå kommer Stavanger løpende etter.

 

03 September i år åpnet Mathallen Stavanger dørene, hvor, variasjon og kvalitet står i fokus. Med Innovasjon Norge i ryggen har de etablert et innendørs marked med grønnsaker, frukt, kjøtt, honning, ost og mange flere lokalproduserte varer. Vi tok en prat med Daglig Leder Nils Henrik Stokke (31) om lokale råvarer, produsenter som blir presset og Rogaland som matregion.

 

 

Hva er mathallen?

Mathallen er et torg flyttet innendørs. Det skal se ut som og føles som et torg, bare under tak.

Produsentene har egne boder, men er samlet under et organ med kasseapparat ved utgangen, noe som forenkler handling for kunden og frigjør tid fra produsentene så de kan fokusere på å lage god, ekte mat fra Norge.

 

Hvorfor Mathallen?

Produsentene er veldig dyktige på det de driver med, noe som ikke kommer godt nok frem i butikkhyllene. Selv om butikker har gode lokale råvarer, har det gått gjennom et logistikksystem som tar et par uker. Det vi har her er plukket dagen før. Smaken på en tomat som er plukket noen timer tidligere, kontra før de er modne har noen vesentlige forskjeller. Også finnes eksempler på at butikkjeder dumper priser etter lokale varer har vært i hyllene ett år, samt gir dem dårlig eksponering. Dette gjør det vanskelig for lokale produsenter å lage sunn, ren og god mat. Sånt vil vi ikke ha noe av.

 

Hvilke produkter har dere i Mathallen?

Vi fokuserer på produkter dyrket og laget fra bunn, med høy kvalitet. Alt fra de vanligste grønsakene som poteter, gulerøtter og blomkål til kombucha (fermentert te) og mikrobryggeri med øl. Så en god variasjon blir det. Overfor kjøtt kommer vi til å ha et rikelig utvalg spesialprodukter fra slakter daglig.

 

Hvilken betydning får dette for produsentene?

Mye! Vi får alt av grønt fra lokale produsenter, som i stor grad setter sine egne utsalgspriser. Når vi kutter mellomledd kan prisene bli lavere enn butikk, mens produsentene har høyere fortjeneste. Dette gjør at noen kan gå fra deltid till fulltid. I tillegg får de råderett over sin plass ut til forbrukeren. De kan ha fullt sortiment og god eksponering. Om de vil ha en testbatch med en liten avling, er det lov. I butikk får man aldri hylleplass på testvarer som ikke et utprøvet overfor omsetning.

 

Hvilken betydning får dette for forbrukeren?

Rogaland er en ypperlig matregion. Få er nok klar over mangfoldet. Jeg tror folk vil bli overrasket av hvor mange fantastiske råvarer og produkter som finnes her. Beklagelig nok har det ikke har funnet veien ut til folket i den skala det burde. Forhåpentligvis kan Mathallen Stavanger bli den veien. Utover det er tilgangen på helt ferske varer betydningsfull for forbruker. Det har vært mangelvare i byen frem til nå, fordi det du får i butikk er nemlig ikke ferskt.